Новини

26.03.2021,

ЕК включва в схемата за търговия с емисии сградите и автомобилния транспорт

Предстоящият за приемане през юни пакет от закони в областта на енергетиката и климата на Европейската комисия ще „предложи разширяване на схемата за търговия с емисии върху сектори като строителството и автомобилния транспорт“, заяви през седмицата еврокомисарят по енергетиката Кадри Симсън, цитирана от EurActiv. Включването както на автомобилния транспорт, така и на сградите в схемата на ЕС за търговия за емисии парникови газове бе наложена още от встъпването в длъжност на новата Комисия през декември 2019 г. Досега обаче официалната линия беше, че служителите проучват плюсовете и минусите на предложението, като резултатите от тази оценка трябва да бъдат представени официално през юни.

В основното си обръщение към дебат за чистите технологии, организиран от Американската търговска камара в Брюксел, Симсън потвърди, че Комисията наистина ще предложи да разшири СТЕ, за да се включат сградите и транспорта. Юнският пакет на ЕС „ще включва преразглеждане на законодателството за енергийна ефективност и възобновяеми енергийни източници в съответствие с новите амбиции за 2030 г.”, каза Симсън. „Той също така ще предвижда мерки в подкрепа на устойчивата мобилност и ще предложи разширяване на схемата за търговия с емисии върху сектори като строителството и автомобилния транспорт“, каза тя в подготвено изявление, добавяйки, че предложението „ще бъде допълнено от преглед на данъчното облагане на електроенергията и механизъм за приспособяване на границата с въглеродните емисии “за справяне с риска, който компаниите преместват в чужбина.

Говорейки по-късно следобед на годишната конференция на търговската асоциация Еврогаз, изпълнителният заместник-председател на Комисията по Европейската зелена сделка Франс Тимерманс изглежда си противоречи на Симсън, казвайки: „Ще разширим ли схемата за търговия в транспорта и сградите? Все още се анализира."

Имаше опасения относно разширяването на СТЕ, за да обхване сградите и автомобилния транспорт. Тимерманс заяви публично, че лично е против включването на автомобилния транспорт в схемата за търговия, защото рискува да повиши цените на горивата и да удари непропорционално бедните. Мнозина посочиха, че емисиите вече са обхванати от по-целенасочени схеми, като нормите за емисии при автомобилите например.

По-рано този месец високопоставен служител на Комисията посочи, че това ще бъде направено чрез определяне на цената на въглерода върху горивата, използвани за отопление на сгради.


Източник: EurActiv